Al in 2000 is de aanwezigheid van olie in het Goliat-veld ontdekt. De reserves bedragen ca. 174 miljoen vaten olie die zich onderscheidt door zijn geringe zwavelgehalte, en bovendien 8 miljard kubieke meter gas. De twee grootste oliehoudende formaties liggen op een diepte van 1.100 tot 1.800 meter.

Met de bouw van de Goliat werd in 2010 begonnen. Na de voltooiing in de lente van 2015 is de Goliat met het half-afzinkbare transportschip de „Dockwise Vanguard“ in 60 dagen over 29.000 km van het Zuid-Koreaanse Ulsan naar het noorden van Noorwegen getransporteerd en als eerste en noordelijkste platform, 85 km ten noordwesten van Hammerfest, in positie gebracht. Het wordt met zijn 8 templates en 22 aangesloten bronnen met 14 trossen gestabiliseerd boven het olieveld. De zee is hier 400 meter diep.

De Goliat heeft een diameter van 100 meter, weegt 64.000 ton, kan dagelijks 100.000 vaten olie produceren en tot 1 miljoen vaten tijdelijk opslaan. De permanente bemanning bedraagt ca. 120 personen. Twee speciaal gebouwde shuttletankers met een capaciteit van elk 850.000 vaten transporteren de oliesoort „Goliat Blend“ naar verschillende Europese bestemmingshavens.

Het platform bezit o.a. een van de modernste en betrouwbaarste tankerlaadsystemen. De daarvoor geïnstalleerde slaghaspel met een diameter van bijna 13 meter is de grootste ooit gebouwde voorziening in zijn soort. In Goliats stroombehoefte wordt voorzien door een speciaal gebouwde elektriciteitscentrale in Hammerfest via de wereldwijd langste onderzeese stroomkabel met een capaciteit van max. 75 MW. Samen met een efficiënte energieopwekking aan boord kon de CO2-emissie met 50% worden gereduceerd.

Na diverse vertragingen van het project is de Goliat FPSO ten slotte in maart 2016 begonnen met de momenteel voor 15 jaar geplande olieproductie.

Projectgunning voor EagleBurgmann

In 2010 kreeg de Koreaanse planner Hyundai Heavy Industry de opdracht voor de bouw. Een van de belangrijkste eisen was de verplichte toepassing en realisatie van de nationale Noorse NORSOK-standaard. Hier kon EagleBurgmann op basis van de jarenlange ervaring uit vorige projecten met Noorse EPC's waardevolle kennis leveren.

Dientengevolge nam EagleBurgmann Norway uit afdichtingstechnisch oogpunt een sleutelrol in het Goliat-project in en nam de verantwoordelijkheid voor organisatie en afhandeling op zich. Het contact tussen EagleBurgmann Korea en Hyundai is vroegtijdig gelegd en al na enkele maanden waren alle technische en commerciële details opgehelderd, EagleBurgmann was voor Goliat gespecificeerd en had de opdracht ontvangen.

Voor EagleBurgmann betekende dit dat alle compressorafdichtingen, pompafdichtingen en de bijbehorende toevoersystemen voor de gehele FPSO moesten worden geleverd. Alle afdichtingen zijn in Duitsland geproduceerd, de afdichtingtoevoersystemen zijn bij EagleBurgmann Norway conform de NORSOK-standaard vervaardigd. De afdichtingtechniek is al in 2011 en 2012 geleverd.

Gebruikte producten

In totaal zijn bijna 80 mechanische asafdichtingen van verschillende types voor het Rotating Equipment van Goliat geleverd. De machines zijn in alle sectoren van het platform ingezet, van het transport van ruwe olie tot en met de drinkwatervoorziening.

In de pompen van bekende fabrikanten (Finder, Seepex, Amarinth, Netzsch, Clyde Union, Flowserve, Leistritz, Hamworthy en Marelli) zijn afdichtingen van de volgende types geïnstalleerd: H75VN, H75F-D, H75VKP-D, HRKS, Cartex-DN, Cartex-QN, evenals APItex enkele en dubbele afdichtingen. Alle dubbele afdichtingen worden door EagleBurgmann NORSOK-conforme systemen conform API-schema 53B verzorgd.

Bovendien werken in vier compressors van Nuovo Pignone DGS en PDGS gasafdichtingen. Een drooglopende roerwerksdichtingen, type SeccoMix voor menginstallaties is geleverd voor een machine van A&G.

Services ter plaatse

Op basis van de goede samenwerking tijdens de project- en bouwfase kon in 2014 een mantelovereenkomst worden gesloten met Eni Norway over services en levering van vervangende onderdelen. Deze overeenkomst loopt t/m 2017 met verlengingsopties t/m 2021.

Sinds juni 2015 zijn er constant een tot twee servicetechnici van EagleBurgmann meer dan 150 mandagen aan boord van de Goliat. Zij voeren o.a. inbedrijfstellingen en het opstarten van de verschillende installaties en machines uit en houden zich bezig met onderhoud en reparatie.

De gebruikte afdichtingen worden met de EagleBurgmann TotalSealCare-servicesoftware „SealCare Pro“ beheerd. Reparatie- en serviceprocessen worden sluitend gedocumenteerd en bewaakt.

Conclusies

EagleBurgmann kon in alle fases van het Goliat-project zijn competenties als betrouwbare partner voor afdichtingstechniek bewijzen:

  • Internationale aanwezigheid (Noorwegen, Zuid-Korea)
  • Afdichtingstechnische kennis en deskundigheid
  • Economische oplossingen voor elke toepassing
  • Technisch gedegen producten conform de standaard
  • Optimale serviceactiviteiten ter plaatse door ervaren personeel
Voor meer informatie

Goliat

contacteer ons

Show locations

Brochure: Goliat FPSO

Download hier de oplossing flyer over de Goliat FPSO (in Engels)

PDF Download - 967.1 KB

TotalSealCare

Service oplossingen voor industriële afdichtingstechniek: Introductie van onze service modules (in Engels)

PDF Download - 2.0 MB
Nieuwsbrief

Excellence in Practice

With our free e-mail newsletter „Excellence in Practice“, you will receive first-hand information about current products, services, references and worthwhile industry insights.